Messias - stor kirkemusikalsk satsning i Risør

Risør Motettkor har kastet seg ut i en gedigen stor oppgave, nemlig barokkomponisten Georg Friedrich Händels hovedverk, Messias. Førstkommende søndag blir dette fantastiske verket fremført i Frydendal kirke med profesjonelle solister og orkester.


Siden mars har korsangerne øvd jevnt og trutt hver tirsdag kveld på Menighetssentret, i tillegg til at det har blitt en god del hjemmeøving med CD.

-Messias er nemlig et krevende verk rent sangteknisk, og dermed litt av en utfordring å gi seg i kast med. Men som hjelp har man benyttet et engelsk pedagogisk opplegg som heter "Messiah from skratch". Her har det vært forslag til tekniske øvelser og en god innspilling til å øve inn stemmer. For det har jammen vært mange noter og stemmer å drille inn, men nå sitter det, og korsangerne gleder seg til konserten, forteller dirigent Anne Christine Pittet Grolid.

Risør Motettkor får god hjelp av Kragerø Kantori, og det vi får høre på søndag blir et stort og velklingende kor på om lag hundre sangere.

Helproffe solister

Sangsolistene er alle store navn i norsk musikkliv: Linda Øvrebø (sopran), Ingebjørg Kosmo (alt), Nils Harald Sødal (tenor) og Ole Jørgen Kristiansen (bass). Orkestret vil bestå av strykere fra Oslo og Kristiansand, mens kantor Robert Carding spiller cembalo.

-På Halleluja-koret skal vi dessuten ha med både trompet og pauker, så vi kan allerede love en mektig slutt på konserten, forteller dirigenten videre.

Korseminar

Siste helg i oktober deltok motettkoret på et korseminar i Kragerø hvor operasanger Ingebjørg Kosmo instruerte våre lokale sangere.

-Det ble en intens, men lærerik helg hvor man fikk jobbet ekstra med sangteknikk og korklang. Ingebjørg tok også for seg noe av symbolikken som ligger gjemt inne i musikken, sier Pittet Grolid.

Fascinerende tonemalerier

Händel komponerte sin "Messias" i 1741. Da hadde han vært gjennom en alvorlig sykdomsperiode hvor han faktisk var blitt oppgitt av legene i England. Men med ukuelig vilje til liv og produktivitet kastet Händel seg over komposisjonsarbeidet, og etter kun 24 dager hadde han skrevet ferdig musikken til "Messias".

-Det ble uten tvil hans største suksess som komponist; selv opplevde han hele 56 fremførelser av dette verket, forteller Pittet Grodlid.

Händel var en typisk barokkomponist; i hans korstil er den affektive symbolikk et slående trekk. Tekstene til "Messias" er en samling skriftsteder fra Det Gamle og Det Nye Testamente. Ut ifra disse tekstene malte Händel innholdet ut i toner, og resultatet er noen fascinerende tonemalerier. Som eksempel kan nevnes satsen "All we like sheep have gone astray". Her har Händel illustrert hvordan menneskene fór alle hver sin vei ved å komponere raske tonekaskader som går alle veier mens teksten "we have turned" er representert med en melodisk figur som alltid vender tilbake til utgangspunktet.

-Som korsanger er det jo spesielt interessant å synge denne musikken når man får en innføring i symbolikken som ligger bak nettopp disse melo