25 år med munnspill i solo og samspill

Musikkinteresserte på Jæren og i stavangerdistriktet fikk noen enestående opplevelser i slutten av juni da Norsk munnspillforum markerte sitt 25-årsjubileum med konserter på Utstein kloster og i Klepp rådhus.



Denne omtalen ble skrevet med tanke på avisene i Jær-området og ble trykt i Jærbladet i sommer. Her er den tilgjengelig for forum-medlemmer og andre nettbrukere.

Her viste internasjonale og nasjonale profesjonelle musikere i samspill med glade amatører at munnspillet kan forsvare sin plass både som solo- og konsertinstrument.

Et høydepunkt på begge konsertene var en komposisjon spesialskrevet til jubileet av Tore Reppe. Reppe er elev av Sigmund Groven og har senere tatt musikkutdannelse med munnspill som hovedinstrument. Stykket, med tittelen XXV, eller 25 på godt norsk, bygde på et tema fra den kanskje aller mest kjente munnspillåten «Så spiller vi harmonika» av Erik Bye til musikk av Sigmund Groven, norsk munnspillmusikks store stjerne. Vi ser ikke bort fra at dette munnspillstykket kan bli en ny radiohit.

Orkester med solister

Stykket ble framført av et munnspillorkester på omkring 30 medlemmer med solister, kvartett og en stor gruppe entusiastiske og flerstemte amatører. I den vakre steinkirken på Utstein kloster fikk munnspillene en helt spesiell klang, både i solostemmer og i orkesteret. At komposisjonen bygde på lett gjenkjennelige temaer fra den kjente munnspillvisa, ble også verdsatt av publikum. I tillegg til interesserte fra distriktet fikk også et stort antall ledsagere til deltakerne på jubileumsseminaret glede av ektefellenes musikkutøvelse.

Internasjonale gjester

På det omfattende programmet sto de internasjonale gjesteartistene Ho Pak Cheong og hans 18 år gamle sønn Ho Cheuk Yin Leo fra Hong Kong. Disse viste utsøkt teknikk og musikalitet på munnspillet i klassiske komposisjoner og i samspill med de norske utøverne i et utvalg av norsk og utenlandsk musikk.

Sigmund Groven hadde satt sammen en fantasi over Garborg-sanger som ble framført av de to gjestemusikerne sammen med instruktørene Tore Reppe og Vegard Austli Kjøsnes, og unge Alexander Borlaug fra Klepp. Sistnevnte regnes som et stort musikktalent og spilte også en viktig rolle i kvartetten i orkesteret.

Både i orkesteret og som solist medvirket også den kjente stavangermusikeren Sverre Kvam, mest landskjent for munnspillsoloen i «Tore Tang». På Utstein framførte han jazznummeret «But beautiful» av Van Heusen og beviste at munnspillet kan mer enn det sarte og melankolske.

Under konserten medvirket Sigmund Grovens faste akkompagnatør Ivar Anton Waagaard, kjent som en av landets dyktigste pianister og landets desidert dyktigste akkompagnatør, som Sigmund Groven uttrykte det. Waagaard vakte også begeistring med «Måneskinnssonaten» av Beethoven solo på flygelet.

Den faste organisten på Utstein kloster, Ole Hodnefjell, gjorde ikke mindre lykke med variasjoner over folketonen «Å hvor salig det skal blive» av Bjarne Sløgedal.

Mesterlig avslutning

Konserten ble avrundet med en egen avdeling av norsk munnspills store mester og munnspillforums drivkraft gjennom alle de 25 årene, Sigmund Groven med Waagaard ved flygelet. Her klang kjente toner som «Nordisk Natt» av Groven, den irske folketonen «The Sally Gardens», «Ave Maria» av Bach-Gonoud, Gerschwins «It ain't necessarily so» fra «Porgy and Bess» og til slutt «Så spiller vi harmonica». Som ekstranummer hadde Groven spart «Vårsøg» av Henning Sommero. Groven ledet ellers arrangementet med sikker hand. Han var i storform og smittet alle med sin musikalitet og spillglede.

Felles for de norske og de utenlandske musikerne var også instrumentene som ble brukt: Geo