Sterkt engasjement for sang i skolen
33 nasjonale medlemsorganisasjoner sang av full hals foran Stortinget, og forlangte mer sang i undervisningen.
Mange er bekymret for nedbyggingen av sang i lærerutdanningen over tid.
Sangglede på Eidsvolls plass
Det stod ikke på engasjementet da musikkorganisasjonene samlet seg for å ta til motmæle forrige onsdag. Foran Stortinget dro Maj Britt Andersen og barn fra Vinderenkoret i gang allsangen. Folkekjære viser som Per Spellmann, Soltrall, Ballongvisa og Grevling i taket fikk de mange fremmøtte til å ignorere både vind og regn, og synge i av full hals.
- Vi får så mye glede av å synge fordi det er en grunnleggende måte å kommunisere på. Derfor er det utrolig viktig at alle elever får en allmenndannelse der sang har sin naturlige plass, sa styreleder Bjørgulv Vinje Borgundvaag fra Norsk musikkråd i sin appell.
Bakgrunnen for aksjonen er at musikklivet mener at sang som fagområde ikke blir godt nok ivaretatt i lærerutdanningen. Sang som begrep er fjernet fra overordnet del i læreplanen. Det er også fjernet i forslaget til fagplanen i norsk og i andre fag der sangen alltid har vært en naturlig del av undervisningen. Mer enn 40 prosent av alle skoler har ikke fagutdannede lærere til å undervise i musikkfaget. Krafttak for sang, som er blant initiativtakerne til oppropet, viser også til forskning og praktisk erfaring som tyder på at det synges betydelig mindre i skolen enn før.
Flere politikere deltok
- Sangen må ha en sentral plass i skolen, sa Stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg fra Arbeiderpartiet. Marit Knutsdatter Strand fra Senterpartiet var enig og tok til orde for at vi trenger et løft for praktisk-estetiske fag i skolen. Martine Tønnesen, leder i Kristelig Folkepartis ungdom, snakket om læringseffekten sangen kan ha i hele utdanningsløpet.
Inger-Pernille Stramrud fra Norges Korforbund hadde organisert en underskriftsaksjon på nettet for å styrke sangens plass i læreplanen. Hun overleverte over 18 000 underskrifter til politikerne foran Stortinget.