GDPR-bestemmelser under koronasituasjonen
I disse dager overøses vi av nyhetsbrev med informasjon om ulike konsekvenser av den pågående pandemien. Vi har forsøkt å presentere noen relevante bestemmelser vi må ta hensyn til i vår organisasjonshverdag.
Det kan være vanskelig å orientere seg i mengden og finne svar på de spørsmålene man sitter med. GDPR er viktig også i dagens situasjon, når brorparten av oss jobber hjemmefra.
Advokatfirma Kluge har nylig sendt ut et nyhetsbrev om korona og GDPR. Vi har lest gjennom artikkelen i lys av informasjonsbehovet for musikkorganisasjonene og fylkesmusikkrådene. Mye er relevant for musikkorganisasjonene også. Kortfattet kan vi si at Korona-situasjonen trumfer GDPR-reglene, arbeidsgiver er ansvarlig for alt av GDPR-oppfølging også når den ansatte har hjemmekontor og arbeidsgiver har spesielle smitteverns-rettigheter dersom en ansatt blir Korona-syk.
Vi minner om å bruke blindkopifeltet når du sender ut eposter til flere mottakere, rydd opp på skrivebordet og tøm søppelkassen også på hjemmekontoret og sørg for data- og passordsikkerhet.
Nyhetsbrevet inneholder:
- Informasjon om arbeidsgivers oppfølging av ansatte i dagens situasjon
- Kan arbeidsgiver spørre arbeidstaker om opplysninger knyttet til koronaviruset?
- Hva kan sies til andre arbeidstakere/offentligheten?
- Kan man si at en bestemt arbeidstaker er smittet?
- Kan arbeidsgiver behandle helseopplysninger om koronasmittede ansatte?
- Hjemmekontor
Les hele nyhetsbrevet her:
https://www.kluge.no/fagforum/nyhetsbrev/personvern-i-arbeidsforholdet-under-koronakrisen/
Ta gjerne kontakt med oss dersom vi kan bistå med noe - nmr@musikk.no.