Nyheter  Tirsdag 31. mars 2020

GDPR-bestemmelser under koronasituasjonen

I disse dager overøses vi av nyhetsbrev med informasjon om ulike konsekvenser av den pågående pandemien. Vi har forsøkt å presentere noen relevante bestemmelser vi må ta hensyn til i vår organisasjonshverdag.

Det kan være vanskelig å orientere seg i mengden og finne svar på de spørsmålene man sitter med. GDPR er viktig også i dagens situasjon, når brorparten av oss jobber hjemmefra.

Advokatfirma Kluge har nylig sendt ut et nyhetsbrev om korona og GDPR. Vi har lest gjennom artikkelen i lys av informasjonsbehovet for musikkorganisasjonene og fylkesmusikkrådene. Mye er relevant for musikkorganisasjonene også. Kortfattet kan vi si at Korona-situasjonen trumfer GDPR-reglene, arbeidsgiver er ansvarlig for alt av GDPR-oppfølging også når den ansatte har hjemmekontor og arbeidsgiver har spesielle smitteverns-rettigheter dersom en ansatt blir Korona-syk.

Vi minner om å bruke blindkopifeltet når du sender ut eposter til flere mottakere, rydd opp på skrivebordet og tøm søppelkassen også på hjemmekontoret og sørg for data- og passordsikkerhet.

Nyhetsbrevet inneholder:

  • Informasjon om arbeidsgivers oppfølging av ansatte i dagens situasjon
  • Kan arbeidsgiver spørre arbeidstaker om opplysninger knyttet til koronaviruset?
  • Hva kan sies til andre arbeidstakere/offentligheten?
  • Kan man si at en bestemt arbeidstaker er smittet?
  • Kan arbeidsgiver behandle helseopplysninger om koronasmittede ansatte?
  • Hjemmekontor

Les hele nyhetsbrevet her:

https://www.kluge.no/fagforum/nyhetsbrev/personvern-i-arbeidsforholdet-under-koronakrisen/

Ta gjerne kontakt med oss dersom vi kan bistå med noe - nmr@musikk.no.