Nyheter  Fredag 9. november 2018

Marknadsføringspris til UKMs "Merch for ukjente"!

Reklamebyrået Anorak i samarbeid med UKM vann Spesialprisen for Art Direction/visuell under prisutdelinga MMM(Max Marketing Mix) på Doga i Oslo torsdag. Prisen vann dei for kampanjen "Merch for ukjente" som vart lansert i fjor. Vi gratulerer!

Spill av video

Om casen skriv Anorak dette:

I dagens samfunn handler veldig mye om å være perfekt. Vår oppgave var å få unge til å snakke og bry seg om en festival for ukjent og upolert kultur.

Målgruppen for UKM (Ung Kultur Møtes) er 13-20-åringer med en stor interesse for kultur, men en enda større aversjon mot reklame. Med null kroner i mediebudsjetter, men litt i produksjon, måtte vi lage vårt eget media for å få tenåringenes oppmerksomhet. Vi ville inspirere de ved å gi nybegynnere som de en plass i rampelyset. Og vi ville gi dem den mest ettertraktede plassen i tenåringsøyer – i feeden til deres favorittartister.

Vi lanserte «Merch for ukjente», en kolleksjon med skreddersydde logoer og merch til unge og helt ukjente sangere, dansegrupper, rappere og cosplayere som meldt seg på UKM. Ungdommene ante ingenting, før noen av Norges største artister dukket opp på sosiale medier iført deres merch og tagget dem i posten. Julie Bergan, Razika, Hkeem og Eva Weel Skram er noen av artistene som stilte opp.

I løpet av en to-ukers periode ble ny merch avslørt på en ny profil annenhver dag. Kort tid etter mottok de utvalgte barna et kit av sin merch på skolen sin. I tillegg ble en ung dansegruppe invitert til dansstudioet til den kjente gruppen Quick Style Crew, og Hkeem overasket to 12-åringer på skolen deres. Alt ble dokumentert og spredt på sosiale kanaler som Facebook, Instagram og Snapchat.

Her kan du lese Kreativt Forum si nettsak om kampanjen her