Solhaug-kurset er åpent for påmelding!

Folkemusikkurs på Solhaug 16.-17. oktober!

Velkommen til en spennende kurshelg for folkemusikkinteresserte fra fjern og nær. I år får vi besøk av tre av Sveriges mest anerkjente tradisjonsbærere og utøvere på fele, fløyte og sang: Hans Kennemark, (fele), Jenny Gustafsson, (fele) og Emma Johansson, (sang og tverrfløyte). OBS! Vi har hatt problemer med påmelding, så alle påmeldinger må skje på nytt via lenken nederst i denne artikkelen eller her: https://form.jotform.com/21034...

Solhaug 2021

Hans, Jenny og Emma spilte i 2019 inn CD-en Ornunga, med musikk etter felespiller Johan Albert Pettersson (1852-1937). Den unge Johan dro, som flere av sine fem søsken til Norge for å søke arbeid. Han holdt seg i området Østfold og Akershus, hvor han blant annet spilte i bryllup og bygde jernbane. På en kappleik i Oslo vant han hele femti kroner og et gullur! Også moren Ella Maja Jonasdotter, reiste over grensa og ligger i dag begravet ved Hærland kirke i Eidsberg der søsteren til Johan bosatte seg.

På Solhaugkurset vil du få lære danseslåtter og låter fra musikernes repertoar fra vestre Sverige, Västergötland, Bohuslän og Ornunga. Vi holder oss til samme konsept tidligere, med innlæring av melodier og stemmer på gehør. Det tilbys denne gangen tre kurs:

1. Kurs med Hans og Jenny (lørdag og søndag). Instrumentuavhengig.
  2. Sangkurs med Emma (lørdag)
  3. Fløytekurs med Emma (søndag)

Om instruktørene:

Hans Kennemark (fele) er riksspelman och komponist. Hans kraftfulle og følsomme «fiolspel» har man gjennom en årrekke fått oppleve i grupper som Forsmark tre, Bäsk, Tritonus og i den finsk-svenske gruppen Nordik tree med Timo Alakotila och Arto Järvelä. Hans har undervist på de fleste nivåer fra ungdomskurs til høyskoler rundt om i Norden. På Solhaug-kurset kommer han til å lære bort låter fra sitt hjemlige landskap i Västergötland samt en og annen andrestemme.

Jenny Gustafsson er en ung og fremadstormende felespiller som gjennom sin tradisjonsbevissthet og personlige uttrykk har samlet et bredt publikum. Hun er svensk riksspelman og en velrennomert musiker, som i tillegg til å undervise i ulike sammenhenger, (som Västra låtverkstan og Bølingen), også opptrer i ulike grupper og ensembler. Jenny kommer til å lære bort låter fra Västergötland som hun kommer i fra, og Ornunga, som hun har en unik kunnskap om gjennom sitt arbeid med prosjektet Musikarvet från Ornunga (Foto Jenny: Karin Björk).

Emma Johansson er folkesanger og en av Sveriges fremste folkemusikkfløytister! Hun er en allsidig musiker som med sin varme og sin innovative nysgjerrighet utforsker og skaper nye klanger og uttrykk. Hon jobber både som solist og som medlem i ulike band og prosjekt. Emma har som pedagog undervist på høyskoler, folkehøyskoler, Folk Flute Academy, og andre kurs i Sverige og internasjonalt. Foto Emma: http://www.emmajohansson.se/media-35942364

Sangkurs

På dette kurset kan alle være med. Det eneste kravet er at man liker å synge! Emma beskriver innholdet slik: «Kärleksvisor, skämtvisor, krokiga visor med gammal tonalitet och kanske någon ballad med spännande historia». Emma lærer oss viser og folkesanger som vi kan synge alene eller sammen med andre med enkel harmonisering.

Fløytekurs

På dette kurset vil du lære deg flere artige, fine og dansende polskaer, schottiser og valser. Kurset tar for seg låter fra vestre Sverige og har fokus på godt samspill og god «sväng». Emma deler sine fløyteknep for å få musikken til å svinge og vil også, om kurslyden ønsker det, ta for seg hvordan man lager enkle arrangement for fløyter i samspill.

Om Solhaugkurset

Solhaugkurset samler hver høst folkemusikkinteresserte fra hele østlandsområdet til kurs og hyggelig samvær i vakre og landlige omgivelser på Solhaug feriehjem på Onsøy utenfor Fredrikstad. Solhaugkurset hyrer inn topp instruktører men er samtidig et uformelt forum for utveksling av kunnskap og erfaring. Østfold musikkråd har spesielt fokus på formidling av folkemusikktradisjonene fra Østfold og omegn, og det vil på kurset bli anledning til å kjøpe notehefter med lokal tradisjonsmusikk utgitt av Østfold musikkråd. Kurset er støttet av KOMP og Norsk Senter for folkemusikk og folkedans (SFF).

PROGRAM:

Lørdag:

09.00-09.45 Frokost for overnattende kursdeltakere

10.00-12.30 Kurs

12.30-13.30 Lunsj

13.30-17.00 Kurs

17.00-18.00 Program kommer

18.00-19.00 Fritid

19.00-20.00 Middag

20.30-00.00 Mini-konsert, jam og dugnadsspell.

Søndag:

09.00-09.45 Frokost for overnattende kursdeltakere.

10.00-13.00 Kurs

13.00-14.00 Lunsj og utsjekking rom

Pris:

Kurs to dager: Kr 900,- (700,- for studenter)

Inkludert i prisen: Lunsj og middag lørdag samt frukt, kaffe og te i pausene og lett lunsj søndag.

Mulighet for enkel overnatting i firemannsrom m/dusj på gangen og medbrakt sengetøy/sovepose etter «først til mølla»-prinsippet inkludert i kursprisen. Frokost kr. 50 kommer i tillegg.

OBS:

Det vil i år være begrensinger i antall deltakere på både kurs og overnatting grunnet covid-19 pandemien. Det anbefales derfor å være raskt ute med påmelding for å sikre seg plass på kurset. Vi vil under kurset følge alle gjeldende retningslinjer fra www.fhi.no

Adresse kurssted:

Solhaug feriehjem

Rødsbråtan 66, 1628 Engelsviken