Annonser på Facebook

Å lage annonser er en billig men effektiv måte å markedsføre på hvor man når mange. Blant annet har 4 av 5 nordmenn Facebook, ¾ har appen installert på en smarttelefon og halvparten av brukerne besøker nettsiden hver dag.

Hvordan fungerer en annonse:

Facebook gir deg muligheten til å skreddersy dine egne annonser til en bestemt målgruppe. Dette betyr at du kan bestemme for hvor og hvem annonsene skal være synlige for. Dette kan for eksempel være mennesker som bor i Sandnes, kvinner mellom 40-60 år eller personer som tidligere har vist interesse og deltatt på korkonserter. Dette kan man velge selv hvor spesifikt man vil markedsføre. Annonsen dukker da automatisk opp på tidslinjen til disse personene. Ettersom annonsen vil være til interesse for valgt målgruppe så er det stor sannsynlighet for at vil trykke innpå innlegget/arrangementet. Derfor er ofte slike annonser veldig effektive.

Pris:

Man velger selv hvor mye man vil bruke på en annonse. Det kan være 50 kr eller flere tusen. Dette avhenger av hvor lenge annonsen ligger ute og hvor mange den skal nå.

Skjermbilde 2020 11 06 kl 17 46 30

Lag en annonse

Steg 1: Finn frem til Annonse-siden

Gå inn på business-siden til Facebook - https://business.facebook.com/overview/

Logg inn på din konto

Velg den siden som du skal legge ut annonse for (merk at du må være administrator for siden)

Trykk på annonser på menyen til venstre

Trykk «vis flere detaljer i annonseadministrasjon»

Skjermbilde 2020 11 06 kl 16 46 59

Steg 2: Opprett en kampanje


Velg kampanjesetting: Marker «Trafikk» for å sende personer til et nettsted eller arrangement

Ny Kampanje

- Kampanjenavn er kun et navn du selv bruker for å holde styr på annonsen. Navnet dukker ikke opp på selve annonsen.

- La kampanjeopplysninger stå på auksjon

- Les over om det er noe mer du vil gjøre. Det er ikke nødvendig å endre noe mer

- Trykk «neste» i høyre hjørne

Skjermbilde 2020 11 06 kl 16 58 48

Annonsesettnavn


- Annonsenavn er kun for deg selv og dukker ikke opp på selve annonsen

- Budsjett og tidsplan

- Velg budsjettet - velg totalt eller dagsbudsjett

- Velg startdato

- NB!!! – velg sluttdato!! (ellers betaler du for annonsen helt til manuelt avslutter den)

- Merk at Facebook automatisk legger sluttdato en måned etter start. Juster til 2-5 dager fra startdato.

Skjermbilde 2020 11 06 kl 17 43 12

Publikum


- Opprett publikum

- Velg den målgruppen som du selv tror er mest aktuell for din konsert

- Velg sted i Norge (gjerne de nærmeste byene)

- Trykk på detaljert målretting og skriv inn interessene

- Skriv for eksempel gitar, sang, utøvende kunst osv. som måtte passe til arrangementet.

- Trykk lagre publikum om man vil ha de samme innstillingene til en annen annonse senere

- Trykk «neste» i høyre hjørne

Skjermbilde 2020 11 06 kl 17 04 23

Annonse-oppsett


- Rediger din identitet slik at den står på siden du ønsker å lage annonse for.

- Opprett annonse eller velg eksisterende innlegg som du vil markedsføre

- Velg struktur for annonsen

- Legg til media (bilder, video, lysbildefremvisning osv)

- Skriv tekst (slå på forhåndsvisning)

- Hovedtekst vises som teksten i innlegg

- Overskrift og beskrivelse vises på lenken du legger ved

- Skriv kort og konkret slik at oppmerksomheten fanges med en gang

- Publiser når du har redigert ferdig

  • Redigere annonsen:
    • Er man ikke fornøyd kan man redigere innholdet i etterkant. Man kan ikke endre bilder og hovedinnholdet men man kan redigere tekst og eventuelle skrivefeil. Er man misfornøyd med annet enn tekst kan man gå inn og slutte annonsen.
  • Hvor lenge bør en annonse ligge ute?
    • Prøv deg litt frem hva som fungerer bra, gjerne mellom 2-4 dager. Legg for eksempel en annonse ut fra fredag ettermiddag til mandag morgen.
    • Pass på at en setter en start og sluttdato for annonsen. Ikke la den ligge ute over for lang tid.

Tips kommer fra markedssjef fra Sandnes kulturhus