Innlegg på Facebook

Å markedsføre konserten er utrolig viktig for å kunne selge billetter. Facebook er en platform som er helt gratis, har mange brukere og kan derfor fungere glimrende til å markedsføre arrangement og konserter.

Å skrive et innlegg er en god og gratis måte å markedsføre for eksempel en musikkorganisasjon som du er medlem i eller et arrangement/konsert som dere skal gjennomføre. Det kan være lurt å skrive innlegget som organisasjonen du representerer og ikke som privatperson (slik at Nordmann koret publiserer innlegg og ikke Ola Nordmann).

Tips til hva du kan skrive om:

  • Gi en titt bak kulissene
    • Legg ut bilder, videoer osv. av øvelsene som leder opp til konserten
    • Sniktitt på programblad
    • Et lite intervju av dirigent
    • Osv.
  • Oppdater om arrangementet
  • Fortell om organisasjonen
  • Fortell en nyhet

Hvordan skrive innlegg:

  • Skriv noe som er viktig å fortelle og interessant
  • Skriv på en kjekk og fin måte (fortell en historie)
  • Vær presis med budskapet
  • Bruk Emojis
  • Legg ved bilde, bilder eller video
  • Varier innleggene
  • Ikke lag innlegg for ofte og heller ikke for sjeldent
    • Kanskje to-tre ganger i uken og litt tettere mot konserten?
Skjermbilde 2020 11 03 kl 17 23 07

Få inspirasjon fra andre sider!

Sandnes kommune er flinke til å skrive om saker som skjer i kommunen på en spennende og morsom måte som fanger blikket!

Pexels ketut subiyanto 4349761

Når skal man legge ut et innlegg?

Firmaet CoSchedule har samlet sammen info om når det er best å legge ut et innlegg slik at de når flest mulig.

De beste dagene for publisering: Torsdag-søndag.

Den beste tiden for publisering: 09.00, 13.00 (flest klikk), 15.00 (flest delinger).

Et annet tips er å prøve seg frem. Nederst til høyre på Facebook kan man også se hvor mange av dine venner som er pålogget. Undersøk hvilket tidspunkt på dagen flest venner er pålogget og publiser da.

Skjermbilde 2020 11 03 kl 17 36 04

Etter innlegget er publisert:

Når man har publisert et innlegg er det viktig at det når ut til så mange som mulig. Man kan betale for at dette spres til bestemte målgrupper (se vår side «betalte annonser på Facebook») men det beste måten å spre dette gratis på er å få andre til å dele innlegget. Få medlemmer av organisasjonen eller andre musikere til å dele innlegget om konserten. På den måten kan et innlegg gå fra å nå 100 mennesker til langt over 1000!

Skjermbilde 2020 11 03 kl 17 13 23

Planlegg et innlegg på facebook:

Har man ikke mulighet til å publisere et innlegg i den perfekte tiden, på grunn av arbeid eller annet, så kan man planlegge et innlegg i forkant.

Trykk opprett innlegg

Trykk publiseringverktøy (se bilde)

Trykk opprett innlegg

Trykk på den lille boksen vedsiden av publiser

Planlegg innlegget den datoen og klokkeslettet du ønsker å publisere

Innlegget er nå planlagt og publiseres av seg selv på ønsket klokkeslett og dato

Skjermbilde 2020 11 03 kl 17 18 23
Skjermbilde 2020 11 03 kl 17 18 36