Nyheter  Tirsdag 27. juni 2023

Trettisyv år og tretti tusen musikkdrømmer senere

Britt Lillehagen gjenforenes med skolekorpset etter nesten fire tiår i musikkens tjeneste, og Frifond musikk legges i nye, trygge hender.

Britt Lillehagen 3

Britt Lillehagen går av med pensjon etter nesten fire tiår i Norsk musikkråd.

– Litt utvikling kan man trygt si at det har vært, sier Britt Lillehagen med glimt i øyet.

I dag har hun sin siste arbeidsdag i Norsk musikkråd, hvor hun har jobbet siden januar 1986. Gjennom nesten fire tiår på samme arbeidsplass har hun vært med på en teknologisk utvikling som er ganske enorm.

Det å behandle søknader til Frifond musikk i et digitalt system, for eksempel, har ikke alltid vært en selvfølge.

Lillehagen forteller om en arbeidshverdag som på forskjellige tidspunkt har bestått av håndskrevne noter, søknader sendt på papir og registrert på terminal, og de første teknologiske fremskrittene:

– Den gangen var datamaskinen nærmest større enn dagens cellekontor!

Over 180 millioner til unge musikkspirer

Lillehagen har hatt mange forskjellige oppgaver gjennom tiden i musikkrådet, og har vært en uvurderlig ressurs i organisasjonen. Blant annet har hun forvaltet Frifond musikk siden starten i 2000, og bidratt til at mange gryende musikkdrømmer har fått vokse seg store.

– Det aller beste har vært å se hvor glade de unge musikerne blir, sier Lillehagen.

Gjennom tidene har Lillehagen delt ut over 180 millioner kroner til unge musikkspirer, fordelt på over 30.000 tilsagn. Ikke rent få av disse har utviklet seg til å bli store navn i norsk musikkliv.

Lillehagen har blant annet hatt en finger med i spillet da Highasakite, Ida Maria, Daniel Kvammen, Sondre Justad, Katzenjammer og Margaret Berger fikk drahjelp fra Frifond musikk til å utvikle musikkdrømmene sine.

Det aller beste har vært å se hvor glade de unge musikerne blir for å få støtte.

Britt Lillehagen, om å forvalte Frifond musikk i over 20 år.

Lillehagen sier at noe av det mest givende med jobben har vært å følge med på gjengangerne som har søkt om støtte flere ganger, og å se utviklingen deres over tid.

Lillehagen trekker blant annet frem en ung trommeslager som søkte for første gang da han var rundt 16 år og siden har dukket opp i søknadsbunken flere ganger. Nå spiller Elias Tafjord i Tigerstate, et Oslo-basert band som har markert seg i musikklivet og blant annet spiller på Øyafestivalen i år.

– Han er rett og slett dritflink.

Musikkdrømmen fortsetter

Lillehagen legger vekt på at noe av det beste med tiden i musikkrådet har vært det store nettverket hun har vært en del av, med kollegaer i musikk- og kulturråd over hele Norge. Det har vært stort å få reise rundt i Norge, besøke fylkene og få oppleve det som skjer i musikklivet lokalt og regionalt.

Et av hennes beste minner er en medarbeidersamling i Finnmark tidlig på nittitallet, hvor turen gikk innom steder som Alta, Karasjok, Lakselv og Kirkenes. Høydepunktet var en konsert i en sølvsmie i Kautokeino, klokken to om natten i full midnattssol.

– Det var helt enormt, smiler Lillehagen. – Vi skjønte ikke at vi måtte gå og legge oss.

Nå går veien tilbake til hjembyen Bergen, hvor det er duket for skikkelig korpstilværelse. Lillehagen er utdannet trompetist, og har gått musikkpedagogisk linje på Østlandets Musikkonservatorium.

Sammen med mannen, som spiller tuba, er planen at Lillehagen etter hvert blir med i Nybø Brass – en etterfølger etter skolekorpset hvor hennes egen musikkdrøm startet, med mange av de samme folkene.

– Det blir så bra å få spille med masse kjente, sier Lillehagen. – Og deilig å komme til Bergen og være nærmere familie og venner, selv om det var mannen min, en konvertert Oslogutt, som ville dit!

Trofast, lun og trygg

Pensjonistlivet er velfortjent, men det er ikke til å legge skjul på at de som har jobbet med Lillehagen skulle ønske de kunne beholde henne enda litt lenger. Generalsekretær i Norsk musikkråd, Bjarne Dæhli, beskriver Lillehagen som «en hjørnestein»:

– Hun har hatt utrolig mange viktige roller, som hun har håndtert med unik innsatsvilje. Man merker godt når den personen ikke er der, spesielt i en liten administrasjon.

Dæhli sier også at det ikke kom som noen stor overraskelse når Lillehagen gjennom personlighetstesting ble kategorisert som «den omsorgsfulle»:

– Den plasseringen støtter jeg hundre prosent.

Trofast, lojal, rolig, lun og trygg. Slik blir Lillehagen beskrevet av spesialrådgiver Christin Sund, som har jobbet tett med henne i en årrekke og hatt mange samtaler med henne over en kaffe på morgenkvisten.

Sund trekker også frem Lillehagens evne til å holde oversikt og hennes detaljkunnskap som verdifulle egenskaper:

– Hvordan var det igjen og når skjedde det er spørsmål jeg har stilt Britt mange ganger, og hun har alltid hatt svaret, sier Sund.

Hvordan var det igjen og når skjedde det er spørsmål jeg har stilt Britt mange ganger, og hun har alltid hatt svaret.

Christin Sund, spesialrådgiver i Norsk musikkråd

Klar for å bygge videre

Forvaltningen av Frifond musikk er i trygge hender. Magnus Tveten kommer inn som ny tilskuddsrådgiver og tar med seg musikk- og ungdomskompetanse fra tidligere jobber som prosjektmedarbeider i Ungdom og Fritid, fagkonsulent hos Stovner Rockefabrikk, og som frilansbassist i diverse band og ensembler.

Tveten ser frem til å bygge videre på det gode arbeidet som er gjort med Frifond musikk gjennom mange år, og videreføre det han beskriver som en demokratisk og ungdomsorientert ordning:

– Frifond musikk treffer musikkinteresserte ungdommer på en utrolig god måte, med tillit til dem og deres egne musikalske ønsker og utvikling, sier Tveten.

– I tiden fremover håper jeg at vi skal klare å hjelpe enda flere musikkinteresserte ungdommer, fra mangfoldige sjangre og bakgrunner, med å skape og utvikle sine ideer og prosjekter.